Gnome
گنوم
— Richard Lee Byers, The Black Bouquet
زمزمهی مداوم فعالیتهای پرمشغله، وارنها و محلههایی را فرا میگیرد که کوتولهها اجتماعات نزدیک خود را تشکیل میدهند. صداهای بلندتر زمزمه را مشخص می کند: صدای ترش چرخ دنده ها در اینجا، یک انفجار جزئی در آنجا، فریاد غافلگیری یا پیروزی، و به خصوص انفجارهای خنده. گنوم ها از زندگی لذت می برند و از هر لحظه اختراع، اکتشاف، تحقیق، خلقت و بازی لذت می برند.
بیان پر جنب و جوش
انرژی و اشتیاق یک گنوم برای زندگی در هر اینچ از بدن کوچک او می درخشد. قد کوتوله ها کمی بیش از 3 فوت و وزن آنها 40 تا 45 پوند است. صورت برنزه یا قهوه ای آنها معمولاً با لبخندهای پهن (زیر بینی شگفت انگیز آنها) تزئین شده است و چشمان درخشان آنها از هیجان می درخشد. موهای روشن آنها تمایل به بیرون زدن از هر جهت دارد، گویی علاقه سیری ناپذیر گنوم را به همه چیز در اطراف ابراز می کند.
شخصیت یک گنوم در ظاهر او بزرگ است. ریش یک گنوم نر، برخلاف موهای وحشیاش، به دقت کوتاه میشود، اما اغلب به شکل چنگالهای کنجکاو یا نقاط منظمی در میآید. لباسهای گنوم، اگرچه معمولاً با رنگهای خاکی ساده ساخته میشوند، اما به طرز استادانهای با گلدوزی، نقش برجسته یا جواهرات درخشان تزئین شدهاند.
تقدیم خوشحال
تا آنجایی که به کوتولهها مربوط میشود، زنده بودن چیز شگفتانگیزی است و آنها از سه تا پنج قرن زندگیشان هر ذره لذتی را میچشند. انسان ها ممکن است در مورد خسته شدن در طول عمر طولانی تعجب کنند، و الف ها زمان زیادی را صرف می کنند تا زیبایی های جهان را در سال های طولانی خود بچشند، اما به نظر می رسد کوتوله ها نگران هستند که حتی با وجود این همه زمان، آنها نتوانند به اندازه کافی از چیزهایی که می خواهند انجام دهند و ببینند.
گنوم ها طوری صحبت می کنند که انگار نمی توانند به اندازه کافی سریع افکار را از سرشان بیرون کنند. حتی با ارائه ایده ها و نظرات در مورد طیف وسیعی از موضوعات، آنها همچنان موفق می شوند با دقت به دیگران گوش دهند و تعجب های مناسب تعجب و قدردانی را در طول راه اضافه کنند.
اگرچه کوتوله ها عاشق انواع جوک ها، به ویژه جناس و شوخی هستند، اما به همان اندازه به کارهای جدی تری که انجام می دهند اختصاص داده اند. بسیاری از کوتوله ها مهندسان، کیمیاگران، قلع و قمع ها و مخترعان ماهری هستند. آنها در فرآیند تکمیل کاری که انجام میدهند، ریسکهای جسورانه (گاهی احمقانه) و رویاپردازی بزرگ، مایلند اشتباه کنند و به خودشان بخندند.
Bright Burrows
کوتوله ها خانه های خود را در زمین های تپه ای و پر درخت می سازند. آنها در زیر زمین زندگی می کنند اما بیشتر از کوتوله ها هوای تازه دریافت می کنند و هر زمان که بتوانند از دنیای طبیعی و زنده روی سطح لذت می برند. خانه های آن ها هم با ساخت و ساز هوشمندانه و هم با توهمات ساده به خوبی پنهان شده است. بازدیدکنندگان به سرعت وارد حفره های روشن و گرم می شوند. بعید است کسانی که مورد استقبال قرار نگیرند در وهله اول لانه ها را پیدا کنند.
کوتولههایی که در زمینهای انسانی ساکن میشوند معمولاً جواهر شکن، مهندس، حکیم یا قلعقلب هستند. برخی از خانواده های انسانی معلمان گنوم را حفظ می کنند و اطمینان حاصل می کنند که دانش آموزان آنها از ترکیبی از یادگیری جدی و لذت لذت بخش لذت می برند. یک گنوم ممکن است چندین نسل از یک خانواده انسانی را در طول زندگی طولانی خود آموزش دهد.
نام های گنوم
کوتولههایی که زندگی پرماجرا را آغاز میکنند ممکن است به خاطر میل به گنج – به خاطر خودش، برای یک هدف خاص یا حتی به دلیل یک میل نوع دوستانه برای کمک به دیگران – انگیزه داشته باشند. کوتوله های دیگر توسط فرمان یا الهام یک خدا، یک فراخوان مستقیم یا صرفاً تمایل به جلال بخشیدن به یکی از خدایان کوتوله هدایت می شوند. قبیله و اصل و نسب نیز محرک های مهمی هستند. یک کوتوله ممکن است به دنبال بازگرداندن آبروی از دست رفته یک قبیله باشد، انتقام اشتباه باستانی را که قبیله متحمل شده است بگیرد، یا پس از تبعید، جایگاه جدیدی در بین قبیله به دست آورد. یا یک کوتوله ممکن است به دنبال تبری بگردد که اجدادی توانا در دست داشت که قرن ها پیش در میدان نبرد گم شده بود.
گنوم ها عاشق نام هستند و اکثر آنها نیم دوجین یا بیشتر دارند. مادر، پدر، بزرگ قبیله، خالهها و عموهای یک گنوم هر کدام یک نام به گنوم میدهند و نامهای مستعار مختلفی از تقریباً همه افراد دیگر ممکن است به مرور زمان باقی بماند یا نباشد. نامهای گنوم معمولاً انواعی از نامهای اجداد یا خویشاوندان دور هستند، اگرچه برخی از آنها اختراعات کاملاً جدید هستند. وقتی با انسانها و دیگرانی که در مورد نامها «پرچرب» هستند، یک گنوم یاد میگیرد که از سه نام بیشتر استفاده نکند: یک نام شخصی، یک نام قبیله، و یک نام مستعار، و در هر دسته یکی را انتخاب میکند که گفتن آن لذتبخشتر است.
نام های مردانه:
Alston, Alvyn, Boddynock, Brocc, Burgell, Dimble, Eldon, Erky, Fonkin, Frug, Gerbo, Gimble, Glim, Jebeddo, Kellen, Namfoodle, Orryn, Roondar, Seebo, Sindri, Warryn, Wrenn, Zook
نام های زن: Bimpnottin، Breena، Caramip، Carlin، Donella، Duvamil، Ella، Ellyjobell، Ellywick، Lilli، Loopmottin، Lorilla، Mardnab، Nissa، Nyx، Oda، Orla، Roywyn، Shamil، Tana، Waywocket، Zanna
نام های قبیله: Beren، Daergel، Folkor، Garrick، Nackle، Murnig، Ningel، Raulnor، Scheppen، Timbers، Turen
نامهای مستعار: Aleslosh، Ashhearth، Badger، Cloak، Doublelock، Filchbatter، Fnipper، Ku، Nim، Oneshoe، Pock، Sparklegem، Stumbleduck
دیدن دنیا
کوتولهها کنجکاو و تکاندهنده ممکن است ماجراجویی را به عنوان راهی برای دیدن جهان یا عشق به کاوش در پیش بگیرند. برخی از کوتولهها بهعنوان عاشق جواهرات و سایر اقلام خوب، به ماجراجویی میپردازند و به عنوان مسیری سریع و البته خطرناک به سوی ثروت میروند. صرف نظر از اینکه چه چیزی آنها را به ماجراجویی سوق می دهد، کوتوله هایی که این شیوه زندگی را در پیش می گیرند، همانقدر از آن لذت می برند که از هر فعالیت دیگری که انجام می دهند، گاهی اوقات باعث آزار همراهان ماجراجوشان می شود.
همیشه قدردان
به ندرت پیش می آید که یک گنوم خصمانه یا بدخواه باشد مگر اینکه آسیب جدی دیده باشد. گنومها میدانند که بیشتر نژادها حس شوخ طبعی خود را ندارند، اما از همراهی با هر کسی لذت میبرند، همانطور که از هر چیز دیگری که قصد انجام آن را دارند لذت میبرند.
ریس فرعی
یکی از زیرمجموعه های زیر یا یکی را از منبع دیگری انتخاب کنید.
گنوم های عمیق
سومین زیر نژاد از گنوم ها، گنوم های عمیق (یا svirfneblin)، در جوامع کوچکی که در تاریکی پراکنده شده اند، زندگی می کنند. بر خلاف دوئرگار و درو، سویرفنبلین به خوبی پسرعموهای سطحی آنهاست. با این حال، شوخ طبعی و اشتیاق آنها به دلیل محیط ظالمانه آنها کاهش می یابد و تخصص اختراعی آنها بیشتر به سمت سنگ کاری است.
ویژگی های گنوم
شخصیت گنوم شما دارای ویژگی های مشترک با همه گنوم های دیگر است.
افزایش امتیاز توانایی
امتیاز هوش شما 2 افزایش می یابد.
سن
کوتولهها به همان سرعتی بالغ میشوند که انسانها بالغ میشوند، و انتظار میرود که بیشتر آنها تا حدود ۴۰ سالگی به زندگی بالغ برسند. آنها میتوانند بین ۳۵۰ تا تقریبا ۵۰۰ سال زندگی کنند.
اندازه
قد کوتوله ها بین 3 تا 4 فوت و به طور متوسط حدود 40 پوند است. سایز شما کوچک است
سرعت
سرعت پیاده روی پایه شما 25 فوت است.
دارک ویژن
شما که به زندگی زیرزمینی عادت دارید، در شرایط تاریک و تاریک بینایی برتر دارید. شما می توانید در نور کم در فاصله 60 فوتی خود مانند نور روشن و در تاریکی مانند نور کم مشاهده کنید. شما نمی توانید رنگ را در تاریکی تشخیص دهید، فقط سایه های خاکستری.
گنوم حیله گری
شما در تمام پرتاب های صرفه جویی هوش، خرد و جذابیت در برابر جادو مزیت دارید.
زبان ها
می توانید Common و Gnomish صحبت کنید، بخوانید و بنویسید. زبان گنومیش که از خط کوتوله استفاده میکند، به خاطر رسالههای فنی و فهرستهای دانشش درباره جهان طبیعی مشهور است.
دیپ گنوم
کوتولههای جنگلی و کوتولههای صخرهای کوتولههایی هستند که بیشتر در سرزمینهای جهان سطحی با آنها مواجه میشوند. نژاد دیگری از کوتولهها وجود دارد که به ندرت توسط هر ساکن سطحی دیده میشود: کوتولههای عمیق، که به عنوان svirfneblin نیز شناخته میشوند. svirfneblin که محافظت میشود و نسبت به افراد خارجی مشکوک است، حیلهگر و کم حرف هستند، اما میتوانند به اندازه پسرعموهای سطحی خود مهربان، وفادار و دلسوز باشند.
وقتی یک شخصیت گنوم ایجاد میکنید، میتوانید گنوم عمیق را به عنوان جایگزینی برای زیرمسابقههای موجود در کتابچه راهنمای بازیکن انتخاب کنید.
افزایش امتیاز توانایی
امتیاز مهارت شما 1 افزایش می یابد.
سن
کوتوله های عمیق برای گنوم ها عمر کوتاهی دارند. آنها به همان سرعتی بالغ می شوند که انسان ها بالغ می شوند و تا 25 سالگی بالغ کامل به حساب می آیند. آنها 200 تا 250 سال عمر می کنند، اگرچه سختی های سخت و خطرات زیر تاریکی اغلب آنها را قبل از زمان خود می طلبد.
هم ترازی
Svirfneblin معتقدند که بقا به اجتناب از درهم تنیدگی با موجودات دیگر و عدم ایجاد دشمن بستگی دارد، بنابراین آنها طرفدار همسویی های خنثی هستند. آنها به ندرت آرزوی بدی برای دیگران دارند و بعید است که از طرف دیگران ریسک کنند.
اندازه
یک svirfneblin معمولی حدود 3 تا 3 و نیم فوت قد و 80 تا 120 پوند وزن دارد. سایز شما کوچک است
دارک ویژن برتر
تاریکی شما شعاع 120 فوتی دارد.
استتار سنگ
شما در چک های مهارت (Stealth) برای پنهان شدن در زمین های سنگی مزیت دارید.
زبان ها
می توانید Common، Gnomish و Undercommon صحبت کنید، بخوانید و بنویسید. گویش svirfneblin بیشتر از Gnomish سطحی است، و بیشتر svirfneblin فقط کمی از Common میدانند، اما کسانی که با خارجیها سروکار دارند (و این شامل شما به عنوان یک ماجراجو نیز میشود) به اندازه کافی Common را انتخاب میکنند تا در سرزمینهای دیگر زندگی کنند.
راک گنوم
به عنوان یک گنوم صخره ای، ابتکار و سرسختی طبیعی فراتر از گنوم های دیگر دارید. بیشتر گنومها در دنیای D&D، گنومهای صخرهای هستند، از جمله کوتولههای سرهمآور محیط Dragonlance.
افزایش امتیاز توانایی
امتیاز قانون اساسی شما 1 افزایش می یابد.
داستان مصنوعی
هر زمان که یک بررسی هوش (تاریخچه) مربوط به موارد جادویی، اشیاء کیمیاگری یا دستگاههای تکنولوژیکی انجام میدهید، میتوانید به جای هر جایزه مهارتی که معمولاً اعمال میکنید، دو برابر امتیاز مهارت خود را اضافه کنید.
سرهم بندی کننده
شما با ابزارهای صنعتگر (ابزار tinker) مهارت دارید. با استفاده از این ابزارها، می توانید موادی به ارزش 1 ساعت و 10 gp برای ساخت یک دستگاه ساعت کوچک (AC 5، 1 hp) صرف کنید. دستگاه پس از 24 ساعت کار خود را متوقف می کند (مگر اینکه 1 ساعت برای تعمیر آن صرف کنید تا دستگاه کار کند)، یا زمانی که از اقدام خود برای جدا کردن آن استفاده می کنید. در آن زمان، شما می توانید مواد مورد استفاده برای ایجاد آن را بازیابی کنید. شما می توانید حداکثر سه دستگاه از این دست را همزمان فعال داشته باشید.
هنگام ایجاد دستگاه، یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:
اسباب بازی ساعت. این اسباب بازی یک حیوان، هیولا یا شخصی مانند قورباغه، موش، پرنده، اژدها یا سرباز است. هنگامی که اسباب بازی روی زمین قرار می گیرد، در هر یک از چرخش های شما در جهت تصادفی 5 فوت روی زمین حرکت می کند. صداهایی متناسب با موجودی که نشان می دهد ایجاد می کند.
استارت کننده آتش. این دستگاه یک شعله مینیاتوری تولید می کند که می توانید از آن برای روشن کردن شمع، مشعل یا آتش استفاده کنید. استفاده از دستگاه نیاز به اقدام شما دارد.
جعبه موسیقی. وقتی این جعبه موسیقی باز می شود، یک آهنگ واحد را با صدای متوسط پخش می کند. وقتی آهنگ به پایان می رسد یا وقتی بسته می شود، جعبه پخش نمی شود.