بازی مافیابازی های نقش آفرینی

بازی مافیا

مافیا یک بازی جدی و بسیار فکری، تلفیقی از روانشناسی و دقت تحلیل و موشکافی منطقی و در عین حال فوق العاده هیجان انگیز

مافیا یک بازی گروهی است که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیه‌سازی می‌کند. بازیکنان به‌طور مخفیانه تعیین نقش می‌شوند: یا مافیا که همدیگر را می‌شناسند یا شهروند که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آن‌ها از برخی نقش‌ها اطلاع دارند. در فاز شب بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه یک شهروند را می‌کشند. در طول فاز روز، تمام بازیکنان بازمانده در مورد هویت‌های مافیایی بحث می‌کنند و برای حذف یک مظنون رای می‌دهند.

بازی ادامه می‌یابد تا زمانی که همهٔ مافیاها حذف شوند (برد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (برد مافیا) یا یکی از شخصیت‌های مستقل که هر کدام شرایط برد متفاوتی دارد، برنده بازی شود. در یک بازی معمولاً نقش‌ها باید به گونه‌ای چیده شود که برای هر شخصیت، شخصیت‌های مقابل و مکمل قرار گیرد.

 

 

 

فیلم‌های گرگ‌بازی، گرگینه، آدمکش، هشت نفرت‌انگیز و همچنین بازی اپیک از روی این بازی ساخته شده‌اند.

تاریخچه

دیمیتری دیویدف (به روسی: Дми́трий Давы́довv) به عنوان سازنده این بازی معرفی شده‌است. به گفتهٔ وی، اولین بار مافیا در بهار ۱۹۸۶ در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو بازی شده‌است و سپس در کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها و اردوگاه‌های تابستانی دانشگاه مسکو پخش شده‌است. شبکه خبری وایرد (Wired) هم ساخت این بازی را به دیویدف نسبت می‌دهد اما تاریخ اولین بازی را سال ۱۹۸۷ می‌داند. این بازی به سرعت در سایر مدارس و دانشگاه‌های شوروی محبوبیت پیدا کرد. در دهه ۱۹۹۰، این بازی به اروپا و پس از آن به ایالات متحده آمریکا راه یافت. مافیا در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی وارد ایران شد. وب سایت about.com بازی مافیا را به عنوان یکی از «۵۰ بازی برتر تاریخی و فرهنگی» ایجاد شده از سال ۱۸۰۰ تا به حال معرفی کرده‌است. روش‌های گوناگونی برای این بازی وجود دارد؛ لذا، سعی شده یک بازی بی‌نقص و کامل ارائه گردد.

مزیت‌های بازی

مافیا به عنوان یکی از بازی‌های شناخته شدهٔ گروهی (دورهمی- جمعی) است که اگرچه ساخت کشور شوروی است، در دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی به عنوان یکی از پرورش‌دهندگان مهارت‌های اجتماعی افراد به آن پرداخته می‌شود.

در این بازی بی‌گناهان متهم، مورد بازخواست قرار گرفته و حتی کشته می‌شوند (از بازی بیرون انداخته می‌شوند). در حالی که مافیای اصلی (گروه آگاه) تلاش می‌کنند تا دیگران (اکثریت ناآگاه) را متقاعد کنند که خودشان شخصیت منفی (سیاه) نیستند. شهروندان در تلاشند با سر نخ‌هایی که در طول بازی به دست می‌آورند، گروه مافیا را متلاشی سازند. در این بازی ارائه استدلال‌های منطقی (راست یا دروغ) و متقاعد ساختن افراد با فنون سخنوری و روانشناسی تقویت می‌گردد.

برخی استدلال می‌کنند که بازی مافیا، شبیه ساختن آن چیزی است که در دنیای واقعی در اجتماع و سیاست رخ می‌دهد. آنان مافیا را شبیه سیاست‌ورزی و سیاست‌مداری می‌دانند؛ به گونه‌ای که بازیگران این عرصه باید در فریب نخوردن و در فریب دادن توانایی بالایی داشته باشند. در این بازی همچون دنیای سیاست هر فردی باید به شدت مراقب رفتار، گفتار و عکس‌العمل‌های خود باشد متهم نمودن دیگران، رای دادن، حمایت نمودن هرکدام عواقبی دارد که فرد باید از قبل به آن بیندیشد تا اکثریت بازیگران سوء برداشتی از او نداشته باشند.

این بازی به نوعی شبیه‌سازی فرایند دادرسی در دادگاه نیز هست که هر کسی در جایگاه وکیل خود باید در برابر یک قاضی بی‌طرف از خود دفاع کرده و شواهد و سرنخ‌های اتهام دیگران را رو کند و با استدلال دیگران را متقاعد کند که خود متهم نیست و کسی دیگری متهم است و در نهایت این هیئت منصفه (متشکل از خود بازیگران) است که رای می‌دهد که آیا توضیحات و استدلال‌های آن فرد پذیرفته شده‌است یا خیر.

از طرفی یکی از مزیت‌های این بازی را در پرورش توانایی و هنر حرف زدن و صحبت کردن در جمع بیان داشته‌اند.

روش بازی

این بازی نیاز به یک بازیگردان («خدا») دارد که خود نقش بازی نمی‌کند و فقط مدیریت بازی را بر عهده دارد. وی ناظر بر اعمال تمام بازیکنان است. در ابتدا، بازیگردان («خدا») نقش هر یک از افراد را به‌طور مخفیانه مثلاً با پخش کارت تعیین می‌کند. در هنگام بازی اگر تخلفی رخ دهد، بازی‌گردان («خدا») می‌تواند فرد متخلف را از بازی اخراج می‌نماید. بازیکنان بایستی تمام صحبت‌ها و حرکاتشان را پس از کسب اجازه از بازیگردان («خدا») انجام دهند. بدون اجازهٔ «خدا» کسی حق صحبت کردن را ندارد و برای سخنرانی کردن باید از «خدا» اجازه گرفته شود.

بازی‌گردان در صورتی که متوجه تقلبی از یکی از بازی‌کنان شود، بایستی دخالت کرده و بازی را متوقف کند.

بازیکنی که حذف می‌شوند، باید از محوطهٔ بازی خارج شوند.

وظیفهٔ اصلی «گاد» مبارزه با ترول‌ها (خرابکارها و متقلبان) و اجرای روند درست بازی می‌باشد.

بازی مافیا در ایران قالبا به دو صورت برگزار میگردد

  • شب مافیا : طراحی مجموعه دورهمی جواهری که بر اساس بازی کلاسیک Mafia ساخته شده است، دارای پیچش ها و تغییرات جدیدی در گیم پلی است!

در شبِ مافیا، هر بازیکن یک نقش منحصر به فرد دارد و هر بازیکن، تاثیر مهمی در روند بازی خواهد داشت.

برخلاف حالت کلاسیک که بازیکنان فقط در شب کارهای خاصشان را انجام می دهند، در این بازی بسیاری از شخصیت ها در روز دارای قابلیت های خاصی هستند. این امر باعث می شود قابلیت های بازی محدود به شب نشده و هر لحظه، منتظر اتفاقی در بازی باشید.
نحوه رأی گیری در شب مافیا متفاوت است و طوری طراحی شده است که هم هیجان بازی را بالا ببرد، هم اینکه بازی مرموزتر شود. علاوه بر کارت های شخصیت، چند نوع کارت هم به بازی اضافه شده که حال و هوای بازی را جالب تر می کند.

  • مافیا کلاسیک که بصورت عادی و پیشرفته ( شامل نقش ها و سناریو های مختلف )

 اين بازی در بهار سال 1986 توسط يک دانشجوی روانشناسی  دانشگاه مرکزی مسکو به نام ديميتری ديويدف خلق و اجرا شد که از آن برای سرگرمی در خوابگاهای دانشکده بين دانشجويان استفاده ميشد ،
با استقبالی که از اين بازی شد به سرعت اين بازی در کلاس های درس ، راهروها و اردوهای دانشکده و سپس بين ساير موسسات آموزشی و دانشکده های ديگر گسترش يافت.

ديميتری ديويدف بعد از فارغ التحصيلی در رشته روانشناسی ، در همان دانشکده روانشناسی دانشگاه مرکزی مسکو مشغول تدريس شد و اين فرصت مناسبی بود که به بسط و توسعه اين بازی بپردازد و در اين فرصت اين بازی برای دانشجويان بورسيه شده در مسکو نيز آموزش داده شد و اين آغازی بود برای جهانی شدن اين بازی

گسترش سريع و محبوبيت فوق العاده اين بازی در بين دانشجويان و خواص باعث شد که حتی يک مجموعه تلويزيونی در کشور ايتاليا به نام ” هشت پا ” ساخته شود که در آن يک کميسر پليس به مبارزه با مافيای سيسيلی ميپردازد.

 در سال 1996 برای اولين بار شاهد ظهور صفحات وب در اينترنت از اين بازی توسط سايت مجارستانی mensa بوده ايم.

 در سال 1997 شخصی به نام Andrew Plotkin با تغييراتی در اين بازی و شبيه سازی نقش های مافيا و شهروند به گرگينه و روستايی بازی” گرگينه يا werewolf “ را ساخت که دستور العمل اين بازی تا حد بسيار زيادی شبيه بازی ديميتری بود.

Werewolves

بعد ها از بازی werewolf در آمريکا استقبال بيشتر شد، گرگينه ها در اصل افرادی بودند که در روز به صورت روستايی عادی و در شب تبديل به گرگ ميشدند.

 در سال 1998 کالينينگراد که مدرسه عالی وزارت امور داخلی روسيه هست يک دوره visual psychodiagnostics به عنوان دوره کمک آموزشی برگزار کرد که بر پايه بازی مافيا بود که هدف از آن توسعه توانايی های دانش آموختگان در استفاده از زبان بدن تا تسلط گفتار و مطالعه بر روی سيگنال های غير شفاهی در غالب بازی و تفريح بود.

♦ در ژانويه سال 1999 يک دانشجوی ديگر از دانشگاه دولتی مسکو به نام alexi trasov  اولين وبسايت رسمی بازی مافيا را تاسيس نمود که alexi از افرادی هست که سهم بسزايی در علمی تر شدن اين بازی و ظهور نقش های جديد در اين بازی شده است.

mafia

بعد ها وبسايت alexi trasov به وبسايت معروف mafiaonline.net تغيير يافت.

♦ در سال 2005 فيلم” گريه گرگ” بر اساس بازی گرگينه که خود بر پايه بازی مافيا است ساخته شد
♦ در سال 2006 فيلم “بازی قتل” بر اساس اين بازی در سينماها اکران شد .

♦ در سال 2010 کتابی به نام” سياره ” توسط edvard aslikyan که شامل قوانين و تاکتيک ها و اصول استراتژی بازی بود منتشر شد.

 edvard aslikyan از زمره افرادی بود که ديدی خاص به اين بازی داشت و معتقد بود بسياری از قسمت های اين بازی دارای استراتژی ها و اصول مشخص شده اي برای برد است.

تمامی اين محبوبيت ها و استقبال عوام و خواص از اين بازی علمی و گروهی موجب شد که بازی مافيا جزو 50 بازی برتر تاريخی و فرهنگی از سال 1800 تا کنون توسط سايت معتبر about.com  معرفی شود،

بازی مافیا متشکل از ۲ تیم می باشد، تیم اقلیت مافیا که از نقش یکدیگر آگاه هستند و تیم اکثریت شهروندان اما نا آگاه از نقشهای یکدیگر

نقشهای بازی به وسیلهٔ مجری (گاد) بازی تقسیم شده و هر بازیکن نقش خاصی دارد که با توجه به نقش خود می باید در بازی حضور پیدا کند

به صورت معمول یک مافیا هم تیمی های خود را میشناسند ولی یک شهروند فقط از شهروند بودن خود آگاه است ولی هیچ آگهی ی نسبت به افراد مافیا ندارد

هدف در این بازی زنده ماندن تا پایان بازی می باشد، ولی این کار با وجود نقشهای مختلف بازی از جمله دان، دکتر، کاراگاه، تک تیر انداز و دیگر نقش ها به راحتی امکان پذیر نمی باشد

بازی در ۲ فاز روز و شب انجام میشوددر طول شب، نقش در های بازی با توجه به نقش خودشون فعالیت لازم را انجام میدهند. در فاز روز تک تک بازیکنان صحبت میکنند، تا با توجه به صحبتهای سایر بازیکنان، اعضای تیم مافیا را شناسایی کنند. در صورت توافق اکثریت بازیکنان در رای گیری، در هر روز بازی یک نفر از در بازی حذف شده، و نقش ایشان از طرف گاد یا مجری بازی اعلام خواهد شد

درصد تقریبی نقش‌های مافیا به کل افراد بهتر است ۳۵% باشد. کارآگاه برای تعداد بیشتر از ۶ نفر و دکتر برای افراد بیشتر از ۸ نفر وارد بازی می‌شوند. نقش پدرخوانده برای ورود به بازی حداقل نیاز به ۳ مافیای دیگر دارد. اسنایپر با حداقل ۱۱ و ساقی با ۱۳ نفر وارد بازی می‌شوند. ناتاشا و کشیش با ۱۵ نفر و فراموسون و تروریست برای بیشتر از ۱۷ نفر به بازی افزوده می‌شوند.

همچنین نقش‌هایی مثل رویین‌تن، بمبرمن، جاسوس، دزد، محافظ، افسونگر، ترور، شیطان و زامبی و نقش‌های سفید مثل کیلر و بی‌طرف و نقش دوگانه دکتر جکیل و آقای هاید به مرور در بازی افزوده شده است که استاندارد مشخصی برای توانایی‌ها و وظایف آنان وجود ندارد.

مافیا

در ابتدای بازی تصمیم گرفته می‌شود:

۱– افرادی که از بازی خارج می‌شوند نقش خود را اعلام کنند یا ناشناس بمانند.

۲– در بازی وصیت کردن وجود داشته باشد یا خیر.

مرحله اول: تعیین گاد

ابتدا یک شخص که به قوانین بازی کاملا مسلط باشد و توانایی مدیریت بازی را داشته باشد به عنوان گاد بازی انتخاب می شود. این شخص خود بازی نمی کند و فقط مدیریت بازی را بر عهده خواهد داشت و ناظر بر اعمال تمام بازیکنان است. بعد از این که تعداد قابل قبولی بازیکن (حداقل 10 نفر، البته هر چه تعداد بازیکنان بیشتر باشد بازی جذابتر خواهد بود) آمادگی خود را برای بازی اعلام کنند، گاد نقش افراد را تعیین می کند و به آن ها به صورت پیام شخصی اطلاع می دهد. این تعیین نقش هم می تواند به شکل تصادفی (رندوم) باشد هم می تواند با نظر شخصی گاد باشد. به دلیل این که گاد باید مورد اعتماد و مقبولیت عام باشد به صورت کدخدامنشانه از یکی از پیشکسوتان بازی انتخاب می شود.

مرحله دوم: بررسی بازیکنان و اعلام قوانین بازی جاری

 (به دوستان برای بار اول توصیه می شود حتما یک دست به شکل تماشاچی بازی را دنبال کنند)

بعد از آن چون اجرای بعضی از قوانین و نقش هایی که در بازی وجود خواهد داشت به نظر گاد بستگی دارد، گاد بازی، قوانین اختیاری که در این بازی اعمال خواهد شد و تعداد نقش های بازی را اعلام خواهد کرد و سپس به تعیین نقش افراد خواهد پرداخت.

مرحله سوم: تعیین نقش ها

گاد بازی به کسانی که نقشی جز پلیس ساده داشته باشند، نقش آن ها را اطلاع می دهد. بازیکن مربوطه باید به گاد تایید دهد که متوجه نقش خود شده و توانایی بازی در این نقش را دارد. ( درصورتی که توانایی ایفای نقش داده شده را ندارید از گاد درخواست کنید که نقش شما را عوض کند.) در صورتی که از طرف گاد بازی پیامی دریافت نکرده باشید نقش شما پلیس ساده خواهد بود.

گاد بازی نقش کل اعضا گروه مافیا (اعم از دان تروریست مافیاساده) را به دان می دهد و دان بازی بنا به تصمیم خود می تواند یا تمام اعضای گروه را به هم معرفی کند یا فقط خود را به عنوان دان بازی به تک تک اعضا معرفی کرده و خود حلقه ارتباطی گروه مافیا با همدیگر باشد.

مرحله چهارم: فاز روز

در این مرحله، خدا به بازیکنان اعلام می‌کند که چشمان خود را باز کنند و اتفاقات شب گذشته را به اطلاع آنها می‌رساند. اگر کسی توسط مافیا به قتل رسیده باشد، از این امر آگاه می‌شود و بدون گفتن وصیت از محل میدان بازی خارج می‌شود. سپس، بازیکنان می‌توانند با گرفتن نوبت از خدا شروع به صحبت کنند و استدلال خود را دربارهٔ هویت اعضای باقی‌مانده (بر اساس شواهد، رفتار گذشتهٔ آنان و صداهای شبانه) بیان کنند. پس از اتمام صحبت‌ها، خدا برای حذف یکی از اعضای مظنون به عضویت در مافیا، رای گیری می‌کند و به چند نفر از کسانی که بیشترین رای را دارند اجازه صحبت مجدد برای دفاع از خود داده می‌شود. سپس یک بار دیگر بین این افراد رای گیری می‌شود و در نهایت کسی که بیشترین رای مخالف را دارد (تعداد بیشتری از بازیکنان مشکوک به عضویت او در مافیا هستند) از میدان بازی خارج می‌شود. هر کسی فقط حق دادن یک رای را دارد.

لازم به توضیح می‌باشد که فقط اسامی افراد فوت شده بدون مشخص کردن هویت فاش می‌شود و فرد منتخب توسط ناتاشا از صحبت کردن و رای دادن در جریان بازی منع می‌شود.

افرادی که به قتل رسیده‌اند می‌توانند قبل از خروج از بازی آخرین وصیت خود را انجام دهند و می‌توانند هویت خود را حتی به دروغ فاش کنند. سپس، بازیکنان می‌توانند با گرفتن نوبت از خدا شروع به صحبت کنند و استدلال خود را دربارهٔ هویت اعضای باقی‌مانده (بر اساس شواهد موجود، رفتار گذشتهٔ آنان و سروصدای شبانه آنان) بیان کنند.

در صورتی که بازی از روز شروع شود، تمام بازیکنان حاضر در بازی اجازه دارند نوبت گرفته و با استدلال وبحث و مناظره سعی به پیدا کردن نقش های مافیا کنند. (البته معمولا با حضور نقش های بیشتر، بازی از فاز شب شروع می شود.) معمولا در ابتدای روز گاد بازی زمان روز را اعلام می کند اما این یک زمان تقریبی است یعنی می تواند کمتر (زمانی که بازیکنان دیگر تمایلی به صحبت کردن و بحث نداشته باشند) یا بیشتر از زمان تعیین شده باشد(زمانی که گاد احساس کند بازیکنان نیاز به صحبت و مذاکره بیشتری برای استدلال دارند و با این زمان اضافه بازی روند بهتر و جذابتری خواهد داشت). بعد از پایان زمان، گاد بنا به تشخیص خود می تواند زمانی را به موارد زیر اختصاص دهد:

دفاعیه: کسانی که احساس می کنند در رای گیری رای می آوردند فقط اجازه دفاع از خود و آوردن استدلال هایی برای تبرئه خود دارند. در این زمان کسانی که افراد دیگر را متهم کنند متخلف محسوب می شوند.

تک رای: کسانی که احساس می کنند کاملا به مافیا بودن یک نفر مطمئن هستند در این زمان نام این فرد را به عنوان تک رای اعلام می کنند.

کسانی که نیستند: اگر کسی مورد ظن باشد اما شما با احتمال خیلی بالا احساس می کنید دوستان پلیستان در حال اشتباه هستند می توانید در این زمان بگویید که شخص مورد نظر یا حتی خود شما جزو گروه مافیا نیستن.

استدلال: در این زمان بازیکنانی که احساس می کنند نسبت به روند بازی تحلیل خاصی دارند و می توانند به روند بازی کمک کنند بدون متهم کردن افراد می توانند استدلال های خود را از جریان بازی اعلام کنند.
البته توجه به این نکته هم باید داشته باشید که در این زمان ها مافیا هم می توانند با صحبت های خود برای منحرف کردن اذهان عمومی استفاده کنند. دادن این زمان ها به نظر شخصی گاد بستگی دارد و ممکن است گاد هیچ کدام از این زمان ها را در نظر نگیرد. سپس گاد اعلام می کند که زمان رای گیری است. در صورتی که شخصی توسط بیش از نیمی از افراد مظنون شناخته شود به صورت مستقیم از روند بازی حذف شده و نقش آن اعلام می شود. در صورتی که شخصی این تعداد رای را کسب نکند رای گیری بین کسانی که بیشترین رای را دریافت کردند تکرار می شود و برای این کار به این افراد اجازه دفاع داده می شود، رای گیری مجدد فقط بین این افراد برگذار می شود و شما موظف هستید یکی از این افراد را به عنوان رای خود اعلام کنید.

مرحله پنجم: فاز شب

خدا به بازیکنان می‌گوید که «همه بخوابند» که به معنای این است که همه بازیکنان چشمان خود را ببندند و سر خود را پایین بیندازند. سپس، با دستور خدا با عنوان «مافیا بیدار شود»، اعضای مافیا چشمان خود را باز می‌کنند و همدیگر را شناسایی می‌کنند. اعضای مافیا در هر شب، با اتفاق نظر باید یکی از شهروندان را به نوبتی که در شب اول تصمیم گرفته‌اند، به قتل برساننداین کار باید بدون جلب توجه سایر بازیکنان (که چشمانشان بسته‌است) به طور هماهنگ و همزمان انجام شود و با اشاره انگشت به اطلاع خدا رسانده شود. اگر هماهنگی و نوبت رعایت نشود اعضای مافیا در کشتن شهروندان موفق نخواهند بودطبیعی است که اعضای مافیا معمولاً کسی را می‌کشند که در پیدا کردن هویت افراد مافیا و قانع کردن بقیه در این زمینه موفق تر از سایرین باشد. حتی ممکن است در مواقع بحرانی، برای اعتبار دادن به حرف‌های دوست مافیای خود یا نقض حرف‌های یک شهروند باهوش، یکی از افراد خودی «مافیا» را بکشند و این گونه خلاقیت هاست که به پیچیدگی بازی می‌افزاید. پس از اتمام کارِ مافیا، خدا به آنها می‌گوید چشمان خود را ببندند (این کار معادل این جمله‌است: «مافیاها بخوابند»). در صورتی که بازی، دکتر، پلیس یا کارآگاه نیز داشته باشد، این افراد نیز به ترتیب به دستور خدا چشمان خود را باز می‌کنند و پس از انجام وظیفه خود مجدداً چشمانشان را می‌بندند.

ترتیب اولویت اعلام اسامی در شب به ترتیب ذیل خواهد بود.

۱– پدرخوانده (چون در شب تنها کسی است که قدرت داره و باید نقش خودش رو ایفا کنه دن می‌باشد) ۲- ساقی ۳- اسنایپر ۴- کارآگاه ۵- دکتر ۶- ناتاشا 7- کشیش … و در آخر فراماسون

لازم به توضیح می‌باشد که به ترتیب اولویت خدای بازی باید اسامی رو دریافت و اعمال کند.

مرحله ششم: پایان بازی

این تکرار فاز روز و شب تا زمانی ادامه پیدا می کند که یا تمام مافیا ها کشته شده و از بازی حذف شوند و در این صورت پلیس ها یا همان شهروندان به عنوان برنده اعلام می شوند. و در صورتی که تعداد مافیا با تعداد پلیس ها برابر شود تیم مافیا به عنوان برنده اعلام می شود. (چون پلیس‌ها دیگر شانسی در پیروز شدن رای گیری ندارند(

در بازی های تعداد پایین معمولا اگر ۴ نفر در پایان بازی باقی بمانند و از آن ۴ نفر دو نفر مافیا باشند لیدر از شهروندان می خواهد تا باهم دست بدهند که در این صورت اگر دو شهروند با هم دست بدهند شهروندان برنده می شوند و اگر یک شهروند با مافیا دست بدهد مافیا برنده می شود. در کل حالات فوق لیدر نتیجه بازی را اعلام و بازی تمام می شود و دوباره قرعه ریخته می شود.

در صورت وجود نقش‌های سفید (بی‌طرف، کیلر) در بازی، اگر بازی طبق روند فوق تمام شود اما نقش‌های سفید همچنان حذف نشده باقی‌مانده باشند، این نقش‌های سفید هستند که برنده می‌باشند.

اندیشه‌های مافیایی (کاربرد در بازی مافیا)

برای پیروزی در بازی مافیا روش‌های متفاوتی وجود دارد، اما برای چینش فوق که ساده‌ترین نوع چینش بازی است، ساده‌ترین شیوهٔ عملکرد غالباً اینگونه می‌باشد که کارآگاه خود را معرفی می‌کند و دکتر نیز سعی می‌کند پنهان بماند تا توسط مافیا شناسایی نشده و حذف نشود تا بتواند همچنان به درمان شهروندان بپردازد.

در مقابل مافیا برای آنکه مانعی برای کارآگاه ایجاد کند اقدام به جای‌زدن دروغین خود به عنوان کارآگاه می‌کند، در این بین این شهروندان عادی هستند که اهمیت اصلی را دارند و باید تصمیم بگیرند که به کدام‌یک از پلیس‌ها اعتماد نمایند.

مافیا مثله رانندگی میمونه. باید کلاچ ترمز دستت باشه تا یادت بدم. اما سعی میکنم توضیح بدم. مافیا یه بازی بین المللی ی که بیشتر روانشناس ها از اون برای تحلیل شخصیت افراد استفاده می کنن و اشکال مختلف بازی داره. هر چقدر هم تعداد افراد بیشتر میشه شخصیت های بیشتری بهش اضافه میشه. ما خودمون با توجه به اینکه زیاد بازی میکنیم یه تغییرات خیلی جزئی توش دادیم تا جذاب تر هم بشه.

بازی بین دو گروه شهروندان و مافیا اتفاق میفته و آخر بازی اگه شهروندان نتونن اعضای مافیا رو پیدا کنن و اون ها رو بکشن بازی به نفع مافیا تموم شده. اعضای مافیا و شهروندان به طور تصادفی از طریق قرعه انتخاب میشن. قرعه کشی و اجرای قواعد بازی و نظارت بر حسن انجام بازی به عهده لیدر بازی هست که خودش فقط ناظره و نباید بازی کنه.

بعد از اینکه قرعه کشیده شد بدون اینکه کسی از هویت کسه دیگه با خبر باشه لیدر بازی با گفتن جمله “شب شد” از همه میخواد که چشماشونو ببندن. بعد در همون وضعیت فقط از مافیا ها میخواد که بیدار بشن و همدیگرو ببینن. بعد از بعضی از شخصیت های مهم شهروندان هم میخواد تا تک تک بدون اینکه از هویت هم با خبر بشن پاشن تا لیدر بازی اون ها رو بشناسه. دقت کنید که هیچ شهروندی از هویت شهروند دیگه یا اعضای مافیا با خبر نمیشه. بعد لیدر اعلام میکنه “صبح شد” و روز اول بازی شروع میشه. در این روز شهروندان باید با صحبت کردن اعضای مافیا رو پیدا کنن و بد با استدلال دیگران رو مجاب کنن تا بتونن حرف خودشون رو اثبات کنن. پایان روز لیدر اعلام میکنه که: “رای گیری می کنم” و دونه دونه اسم بازی کن ها رو میگه. و دیگران دستشون رو بلند میکنن. هر کس رای بیشتری داشت اعدام میشه (جو گیر نشید، اصطلاح بازی، یعنی از دور خارج میشه) و بعد از اینکه وصیتش رو گفت، که شامل تحلیلش از بازی و یا بلف هاش میشه باید از دور میز پاشه و مطلقا دیگه هیچ حرفی نزنه تا بازی تموم بشه. دوباره لیدر اعلام میکنه که : “شب شد” و باز همه میخوابن، لیدر میگه که :”مافیا پاشه” و اعضای مافیا چشم هاشون رو باز میکنن : ” لیدر میگه کی؟” و مافیا با انگشت دستشون یکی از شهروند هارو نشون میده ، بعد لیدر میگه :”بخوابین” و بعد از اینکه شخصیت های مهم شهروند هارو بیدار کرد (بعد توضیح میدم که چه کسایی هستن!) میگه :”صبح شد”. لیدر اعلام می کنه که مافیا شب گذشته چه کسی رو کشته و ازش میخواد تا وصیت کنه. و بعد اون هم بدون اینکه دیگه هیچ حرفی بزنه از پای میز بازی پا میشه و میره یه گوشه میشینهاون قدر این رویه ادامه پیدا میکنه تا اینکه شهروند ها بتونن تو روز اعضای مافیا رو شناسایی و اعدام کنن. اگه شهروند ها نتونن تو روز این کار رو بکنن و یا شهروند ها رو اشتباهی اعدام کنن ، بعد از چند نوبت تعداد شهروند ها از مافیا کمتر میشه و مافیا بازی رو میبره.

چند قاعده مهم:

در طول بازی هیچکس حق اشاره به نقشهای ذیل را ندارد

ناتاشا، رویین تن، ساقی، اسنیپر، کیلر، فراماسون، دزد، جاسوس، زامبی، محافظ و سایر نقشهای تیم پلیس

هر گونه اشاره به صورت مستقیم و غیر مستقیم ممنوع می باشد

در روز و موقع مذاکره همه مدعی میشن که شهروند هستن و لیدر حق نداره ادعا هیچ کس رو تکذیب و یا تایید کنه. حتی اگه یک شهروند هم باشی اما نتونی ادعا خودت رو ثابت کنی از سوی شهروند ها متهم میشی ، و اعضای مافیا هم به این ادعا با زیرکی دامن میزنن تا در روز هم خودشون رو نجات بدن و هم یکی از شهروند ها تلفات بگیرن.

شما اگه شهروند هستین بعد از اینکه متهم شدین باید تلاش کنین تا شهروند های دیگه اعدامتون نکنن و به هر قیمتی شده اونها رو متقاعد کنین. نباید لج بازی کنین و راحت کنار برین. چون این کار به شهروند ها لطمه بزرگی میزنهباید قبول کنین که تو این بازی نمیشه به کسی اطمینان کرد و هر کس به تنهایی وظیفه داره درست بازی کنه.

مافیا ها کارشون از همه سخت تره. چون باید با خونسردی تمام حدود نیم ساعت نقش بازی کنن و بازی رو با تبلیغات خودشون به سمت کشتن شهروند ها هدایت کنن. و چون این قرعه به نام هرکسی تو بازی ممکنه بیفته تقریبا باید افراد همون از توانایی صحبت کردن و تعامل بالایی بر خوردار باشن.

چند تذکر

در این بازی به راحتی میشه تقلب کرد. با تقلب این بازی به کل نابود میشه. معمولا افراد در اجرای قواعد بازی به هم اطمینان می کنن و کسی تقلب نمیکنه تا بازی خراب نشه.

جنبه بالا و ظرفیت از لوازم اصلی بازی به شمار میاد

بازی معمولا باید یا حد اقل ۷ نفر بازی بشه که یک نفر لیدر و ۲ نفر مافیا و ۴ نفر شهروند از اعضای بازی باشن و به نظر من ۱۲ نفر ایده عاله که ۱ نفر لیدر ۳ نفر مافیا و ۸ نفر شهروند باشن

ظرافت‌های بازی

بازی پیچیده‌گی‌ها و ظرافت‌های خاصی دارد. چند نمونه از آن‌ها:

  • دزدها چون هویت هم را می‌شناسند با هم هماهنگ‌ هستند و می‌توانند افکار عمومی را طوری شکل دهند که یک پلیس به عنوان دزد از بازی خارج شود. همین‌طور هنگام رای دادن می‌توانند با هماهنگی و تمرکز آراء روی یک پلیس‌ خاص کاری کنند که او رای زیادی بیاورد و از بازی خارج شود.
  • از سوی دیگر، هماهنگی بیش از حد دزدها در جوسازی یا رای دادن می‌تواند باعث مشکوک شدن آن‌ها و فاش شدن هویت‌شان شود.
  • چون هر شب یک پلیس به قتل می‌رسد، پلیس‌هایی که زیاد باهوش باشند احتمالا به سرعت توسط گروه دزدها ترور می‌شوند. از طرفی اگر در طول یک دور گفتگو اختلاف جدی میان یک فرد و چند فرد دیگر باشد و آن فرد ترور شود، احتمالا گروه مخالف دزد بوده‌‌اند. پس دست دزدها در ترور افراد باهوش و خطرناک چندان هم باز نیست.
  • دزدها ممکن است برای گمراه کردن پلیس‌ها به یکدیگر اتهام دزدی بزنند و از پلیس‌ها دفاع کنند.
  • رئیس‌پلیس کم‌کم دزدها را می‌شناسد (چون هر شب حاکم یکی از دزدها ها را به او معرفی می‌کند). اما اگر اطلاعات مهمی که دارد را صریحا فاش کند دزدها حتما شب بعد او را ترور خواهند کرد. به‌علاوه معلوم نیست اگر ادعا کند رئیس‌پلیس است کسی حرفش را باور کند. چون ممکن است دزد باشد و دروغ بگوید.
  • رفتار آدم‌ها وقتی دزد هستند با وقتی پلیس هستند فرق می‌کند. پلیس‌ها یک چهره دارند و صادقانه برای حدس زدن این‌که چه کسی دزد است تلاش می‌کنند. اما دزدها دو چهره دارند و باید وانمود کنند پلیس هستند. این نکته باعث تفاوت‌های رفتاری یا گفتاری ظریفی در افراد می‌شود که می‌تواند در بازی بسیار کاربرد داشته باشد.

قوانين بازی که توسط God مديريت و اجرا ميشود :

  1. هيچ بازيکنی حق قسم خوردن يا قسم دادن ديگر بازيکنان در جريان بازی را ندارد .

 2.بازيکنان فقط و فقط در زمان مربوط به صحبت خودشان حق صحبت و اظهار نظر را دارند.

 3.بازيکنان ميتوانند برای نشان دادن اعتراض به صحبت ديگر بازيکنان دست خود را به نشانه اعتراض بالا ببرند.

4.  بازيکنان ميتوانند در هر زمانی از فاز روز ، برای تمديد زمان فاز روز ، دست خود را بالا برده و اگر بيشتر از 50% افراد بازی اين تقاضا را داشته باشند ،  God تکرار روز را اعلام ميکند و معمولاً نصف زمان روز را برای اين تمديد در نظر ميگيرد.

5. اگر به هر نحوی بازيکنی قصد تقلب در بازی را داشته باشد ، God ميتواند آن بازيکن را از جريان بازی حذف کند.

6. بايد دقت کنيد که بعد از توزيع نقش ها بازيکنان سکوت را رعايت کرده و مراقب باشند که کارتشان لو نرود. اگر به هر دليلی در شروع نقش دادن ، نقش يکی از بازيکنان لو برود ، God بازی را از نو شروع ميکند.

 7. هيچ بازيکنی حق صحبت کردن در فاز شب بازی را ندارد و در صورت تخلف God بايد ايشان را از جريان بازی حذف کند و نقشش را برای بازيکنان اعلام کند.

 8. هيچ بازيکنی حق توهين به بازيکن ديگر را ندارد و در اين صورت طبق نظر God از بازی حذف ميشود.

 9. اشخاصی که به هر نحوی از جريان بازی حذف شدند حق شرکت در بازی ، اظهار نظر و دخالت در بازی را ندارند.

 10. اگر در فاز روز 2 يا چند بازيکن کانديد رأی گيری دوم شدند، فقط و فقط اين افراد حق صحبت کردن و يا بالابردن دست به نشانه اعتراض به همديگر را دارند ، و بقيه بازيکنان داخل بازی حق هيچگونه صحبت و اظهار نظر و حتی بالابردن دست به نشانه اعتراض يا تمديد زمان روز را ندارند و اگر چنانچه هر شخصی چنين تخلفی را انجام دهد از جريان بازی خارج ميشود و با خارج شد اين فرد ، God ادامه رأی گيری را متوقف ميکند و بازی مستقيماً وارد فاز شب ميشود.

 11. اگر چنانچه بازيکنی از قصد اقدام به حذف کردن خودش کرد ، God  ادامه روند بازی را به نفع تيم مقابلش جلو ميبرد ، يعنی فرضاً اگر آن شخص از تيم شهروندان باشد ، بعد از حذف شد آن فرد God بازی را بدون رأی گيری به فاز شب ميبرد و اگر از اعضای تيم مافيا باشد ، روند بازی مثل قبل ادامه پيدا کرده و رأی گيری هم صورت ميپذيرد

 12. اگر هر کدوم از افرادی کانديد رأی گيری دوم هستند به دليل تخلف از جريان بازی حذف شوند، رأی گيری دوم متوقف شده و بازی مستقيماً وارد فاز شب ميشود.

 

0 0 رای ها
امتیاز کل
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x